odeszła Wisława Szymborska



Właśnie się dowiedziałam, że Wisława Szymborska nie żyje...

Mimo że taka kolej rzeczy, to jednak smutno.
Ale będzie żyła w nas.

Nie wiem, który z jej wierszy lubię najbardziej. Obok żadnego nie sposób przejść obojętnie. Poniżej, ku pamięci wybitnej Poetki wklejam ten, który tak często sama sobie cytuję: Nic dwa razy się nie zdarza...


Nic dwa razy się nie zdarza
i nie zdarzy. Z tej przyczyny
zrodziliśmy się bez wprawy
i pomrzemy bez rutyny.

Choćbyśmy uczniami byli
najtępszymi w szkole świata,
nie będziemy repetować
żadnej zimy ani lata.

Żaden dzień się nie powtórzy,
nie ma dwóch podobnych nocy,
dwóch tych samych pocałunków,
dwóch jednakich spojrzeń w oczy.

Wczoraj, kiedy twoje imię
ktoś wymówił przy mnie głośno,
tak mi było, jakby róża
przez otwarte wpadła okno.

Dziś, kiedy jesteśmy razem,
odwróciłam twarz ku ścianie.
Róża? Jak wygląda róża?
Czy to kwiat? A może kamień?

Czemu ty się, zła godzino,
z niepotrzebnym mieszasz lękiem?
Jesteś - a więc musisz minąć.
Miniesz - a więc to jest piękne.

Uśmiechnięci, współobjęci
spróbujemy szukać zgody,
choć różnimy się od siebie
jak dwie krople czystej wody.

Wisława Szymborska


Komentarze

  1. Ja wiele lat temu jako jedyny w szkole, do której uczęszczałem pisałem maturę z cytatu jej wiersza i analizy. Nikt nie wierzył że sobie poradzę. Polonistka, która we mnie wierzyła kręciła głową. A ja napisałem obszerną prace i otrzymałem wysoka notę. A teraz odeszła moja Mistrzyni...tak mi smutno.

    OdpowiedzUsuń
  2. To smutne.
    Ja rzadko czytam poezję, ale to prawda: obok wierszy Wisławy Szymborskiej nie da się przejść obojętnie. Jedynie ją czasami czytałam i wcale nie dlatego, że wypadało, bo noblistka itp., ale dlatego że naprawdę jej wiersze do mnie trafiały. Bardzo smutno, że odeszła tak wybitna Poetka.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękny Wiersz...
    Nic dwa razy się nie zdarza i nie zdarzy... Z tej przyczyny zrodziliśmy się bez wprawy i pomrzemy bez rutyny...

    Szymborska nie ma sobie równych. Ogromna strata, że już nic nie napisze, ale cieszmy się, że napisała tak wiele i to po niej zostanie.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty